Jiujitsu för alla

#mk-page-title-box-5a3381aa09585 { height: 300px; background-color: ; text-align: center; background-image: url("http://www.jiujitsu.se/wp-content/uploads/2016/12/SJF-21-kopia.jpg"); background-attachment:scroll; background-position:center center; } #mk-page-title-box-5a3381aa09585 .mk-page-title-box-title { font-size: 50px; line-height: 50px; font-weight: inherit; color: #ffffff; padding-bottom: 10px; margin-bottom: 10px; letter-spacing: 3px; } #mk-page-title-box-5a3381aa09585 .mk-page-title-box-title--underline:after { background: #ffffff;} #mk-page-title-box-5a3381aa09585 .mk-page-title-box-subtitle { font-size: 30px; line-height: 30px; font-weight: inherit; color: ;}

När du tränar jiujitsu enligt Durewallsystemet lär du dig ett bra självförsvar som du kan ha nytta av oavsett vem du är. Stilens fokus är att nå målet med minsta möjliga muskelkraft samt att smärta inte skall behövas för att tekniken skall fungera.

Detta gör att maximal effekt och minimal våldsanvändning går hand i hand. Stilen är ett utmärkt redskap inte bara för den som vill kunna freda sig i vardagen utan också för den som möter svåra situationer i sitt yrkesliv.

Att träna jiujitsu kräver inte några speciella förutsättningar av dig som medlem. Alla kan träna, kille som tjej, ung som gammal och stor som liten. Vår träning är utformad på ett sätt som gör att den passar de flesta. Du behöver inte vara vältränad för att börja hos oss.

Hos oss tränar alla tillsammans. Vi gläds åt att vi är olika och drar nytta av det i vår träning. Skillnader i erfarenhet och fysik hjälper oss att komma åt kärnan i en teknik.

Det förekommer ingen tävlingsverksamhet inom Svenska Jiujitsuförbundet. Vår grundfilosofi är att tålmodigt förfina teknisk färdighet. För detta har kraftmätning och konkurrens ingen roll att fylla. Alla utvecklas i sin egen takt. Ett bälte med ny färg efter en lyckad graderingstest kan vara en stolthet och morot, men kanske främst ett tecken till dina kamrater om vilken typ av träning du kan förväntas hantera på ett säkert sätt.

Jiujitsu handlar mycket om att föra kroppen på ett stabilt och effektivt sätt. Det kan därför vara en fin motionsform som utvecklar hälsan och leder till ett ökat välmående. Att vi inte använder smärta och våld i vår jiujitsu leder också till att vi avsevärt minskar risken att skada oss själva när vi tränar.

Durewallsystemet

Vår form av jiujitsu skapades av Kurt Durewall (1924-2013). Kurt Durewall började träna redan på 40-talet och var den förste svensk som fick svart bälte i jiujitsu. Detta var redan 1959. Den form av jiujitsu han då tränade var en traditionell kampinriktad form (det enda som fanns vid den tiden) som byggde sina tekniker på att tillfoga skada eller smärta. Erfarenheter från budoträning, det egna livet och av att bli vittne till hur människor i affekt kunde fortsätta angripa varandra trots omfattande skador ledde fram till ett beslut att försöka få fram ett effektivare självförsvar. Ett som skulle fungera även då angriparen var okänslig för smärta och där effekt inte var beroende av att man skadade angriparen. Det nya mottot blev att ”När någon angriper dig är han din fiende – när du med dina kunskaper försvarar dig, är han din vän som du skall skydda”.

Det finns många former av självförsvar att välja på, men kännetecknande för de flesta är att de går ut på att möta kraft med ännu mera kraft. Det finns en mängd olika stilar också inom jiujitsun, bara i Sverige kan man utan större problem finna ett tiotal. En del stilar håller hårt på de ursprungliga asiatiska formerna. Andra stilar är mest kampsporter där man fokuserar på att vinna inom ramen för ett regelverk, med viktklasser och under på förhand uppgjorda former. Det brukliga inom budo är att man tränar på slag, sparkar, kast och armlås mm. Man utvecklar sin fysik och teknik för att öka kraften i det man utför och det tas för givet att effekt är att bli skicklig i kamp så att man vinner om det blir slagsmål.

Inom Durewall-jiujitsu ersätter tekniken muskelkraft. Man för kroppen på ett energieffektivt sätt genom att tillämpa Durewall-jiujitsuns principer. Inom Durewall-jiujitsu innebär skicklighet en ökad effekt med mindre muskelkraft och skärpa.

Man fokuserar på att skydda sig, avvärja eller avbryta ett angrepp, dvs. självförsvar. Varken mer eller mindre. Visst kan det finnas situationer där man kan behöva betvinga en angripare eller till och med agera så att fortsatt angrepp inte är möjligt. Men att besegra, skada eller dominera någon har inget egenvärde för självförsvar. Att tillfoga smärta eller kränka någons värdighet ökar angreppets intensitet och är således ofta kontraproduktivt. Den gången du eventuellt använder motvåld eller ingripande tekniker skall det vara för att det behövs i ett farligt läge, inte för att det är det enda du kan.

 

Durewall-systemets huvudprincip lyder:

”att med
minsta möjliga kraft,
nå största möjliga effekt,
utan att förorsaka
smärta eller skada.”

sjf-302-kopia
1540370_10204560904254672_167853556547896859_o
13076823_10154090979886866_4823110871022385249_n
sjf-305
sjf-camp-2015
.button-5a3381aa19a80 { margin-bottom: 15px; margin-top: 0px; min-width: 0px !important; } .button-5a3381aa19a80 { background-color:#d5c0a3; } .mk-button.button-5a3381aa19a80.flat-dimension:hover { background-color:#252525 !important; }
Kontakta oss

Skicka gärna dina frågor och funderingar så återkommer vi så fort vi kan.

Ej läsbar? Ändra ord. captcha txt